Het Peloton

Presenteert:
De Influence Mens
Het Peloton is een amateur theatercollectief dat al 12 jaar jaarlijks een of meerdere voorstellingen maakt onder begeleiding van een professionele theatermaker/regisseur. (zie www.theaterhetpeloton.nl) Alle spelers hebben minimaal 4 jaar theaterervaring middels lessen en/of opleidingen en hebben in meerdere theaterproducties gespeeld. Speciaal voor Het Verbond maken zij nu De Influence Mens.

De Influence Mens is een artistiek onderzoek, voortgekomen uit een fascinatie voor de impact en macht van online influencers. Het Peloton onderzoekt waarom mensen massaal naar de beelden van influencers kijken ? Wat beweegt mensen om iemand te volgen op een medium als Instragram of TikTok?

Influencer: een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren.

Het verhaal volgt drie verschillende influencers; een zogeheten Tradwife, een samenvoeging van de woorden ’traditional’ en ‘wife’, een westerse vrouw die een levensstijl met een traditionele heteronormatieve rolverdeling verkiest; een Fit Girl, een vrouw die zeer veel tijd besteedt aan fitness om een zo gespierd en afgetraind mogelijk lichaam te krijgen en die hiernaast ook vaak een speciaal dieet volgt; en een dame met een Oura Ring, een slimme ring die waardes meet en slaap en fysieke activiteiten bijhoudt.

Hoewel de voorstelling gebaseerd is op de werkelijkheid, worden de personages op een humoristische wijze uitvergroot. Door middel van komische situaties, aangevuld met vlogbeelden, krijgt het publiek een kijkje in het leven van deze drie influencers als losse individuen, elk verschillend in aantal volgers en invloed. Het contrast van Instagram vs. Reality wordt hierin duidelijk weergegeven, want op jouw smartphone is niets wat het lijkt.

Spel: Shailaja Akkerman, Annemieke Hageman, Daphne van Driel van Wageningen

Regie: Annemiek Dijkstra